Po prodloužení metra C o zhruba dva kilometry na sever volá městská část Čakovice už dlouhé roky a od letošního jara v tom úsilí podniká oficiální kroky. „Věřím, že je to na dobré cestě. Jsme totiž nejdynamičtěji se rozvíjející oblast Prahy,“ tvrdí starosta Čakovic Alexander Lochman (STAN).
Takzvanou vyhledávací studii k případné dostavbě linky C dostane vedení metropole na stůl už v lednu. „Analýza je zaměřená na vedení trasy a optimální umístění stanic. Praha hodlá podnikat další kroky právě na základě výsledků této studie,“ upřesnila mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
Delší „céčko“ pro desítky tisíc lidí Podle starosty Lochmana se Čakovice stávají významnou spádovou oblastí pro zhruba 4050 tisíc lidí. Konkrétně jde o obyvatele Kbel, Vinoře nebo nedalekých obcí Středočeského kraje. Přibližně o šest tisíc obyvatel by se brzy měly zvětšit i samotné Čakovice. Majitel průmyslového areálu Avia Odien Real Estate a.s. chce totiž jeho výraznou část přeměnit kromě kanceláří nebo logistických center i na rezidenční oblast.
Čakovická radnice proto využila letošní začátek jednání o změně územního plánu v areálu Avie k vlastní iniciativě ohledně prodloužení metra. „Naše podmínka je zajištění osobní i veřejné dopravy v lokalitě. Proto žádáme, aby investor vyčlenil určitou územní rezervu tak, aby tam mohla vzniknout nová konečná stanice metra. Investor se s naším požadavkem ztotožnil,“ sdělil Pražskému deníku Lochman a mluvčí investiční společnosti zájem o metro potvrdila.
Zvažovaná budoucí podoba stanice metra D Písnice. Právě tuto stanici by měla spojit nová silnice se středočeskými obcemi.
Představitelé Čakovic považují za ideální místo pro budoucí stanici sousedství vlakové zastávky právě v areálu Avie. Vznikl by tím prý komunikační uzel, na kterém by se finančně podílel zmíněný soukromý investor. Nový úsek „céčka“ může mít kromě konečné v Čakovicích ještě jednu zastávku v centru Letňan.
„Vzhledem k dalšímu očekávanému růstu počtu obyvatel je nutné řešit veřejnou dopravu v této oblasti, a to v ideálním případě ekologicky. Čakovice a okolí jsou navíc nárazníkovým územím pro Středočeský kraj. Vzhledem k tomu, že Praha zatím příliš nemění územní plán a v Praze se příliš nestaví, tak si mnoho lidí kupuje bydlení za Prahou.
Do metropole ale tito lidé nadále dojíždějí za prací, což zvyšuje nápor na veřejnou dopravu,“ dodal starosta Čakovic. Nejvýhodnější trasu i konkrétní podobu nového úseku „céčka“ naznačí až zmiňovaná studie. Vzhledem k zástavbě ve většině dotčené lokality je pravděpodobné, že by dráha z Letňan do Čakovic měla vést klasicky pod zemí.
„Tu studii zatím neznám. Obecně ale považuji prodloužení metra v této oblasti s rostoucím počtem obyvatel za strategicky rozumné řešení. Povrchová doprava je přehuštěná na celém severovýchodě Prahy,“ komentoval plán děkan Dopravní fakulty ČVUT a exministr dopravy Petr Moos. Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) chce nabídnout metro i obyvatelům sídlišť na východě Prahy. „Proto chci prověření možností prodloužení trasy A směrem do Petrovic, Horních Měcholup či Hostivaře,“ nastínil Dolínek.
Zdroj: pražský deník
Související článek:Prodloužení metra C z Letňan do Čakovic město ani IPR nyní neřeší